Segrare i Svenska Kungsrallyt 2014 blev Ivar och Stina Fredriksson som tog hem vandringspriset.
Årets upplaga av Svenska Kungsrallyt blev en folkfest i härligt sensommarväder, lördag 16 augusti.
109 ekipage deltog och det var en härlig blandning, alltifrån en liten grön Fiat 127 till exklusiva bilar och många rariteter.
Som vanligt inleddes rallyt med att kungen höll ett litet välkomsttal på Strands gräsmatta före starten.
– Kul att se så många chaufförer, det är verkligen roligt med en sådan mångfald av bilar.
– Och det är härligt att kunna välkomna rallydeltagarna till vårt vackra Öland, sade kungen och fortsatte att brodera ut texten om Ölands förträfflighet, samtidigt som han konstaterade att det syntes regnmoln på fastlandet.
– Jag skulle nog kunna bli turistchef.
– Men ni får vara beredda på att elaka människor har ställt samman elaka frågor vid kontrollerna, skämtade kungen och avslutade traditionellt med:
– Gentlemen, start your engines.
Förre Volvochefen Leif Johansson, numera styrelseordförande i Astra Zeneca, har varit en flitig deltagare i Svenska Kungsrallyt.
– Ja, jag har deltagit i samtliga rallyn och det har varit väldigt trevligt, berättade Leif som den här gången hade med sig både en blåvit Volvo Duett, vilken han körde, och en Volvo 164 av 1974 års modell.
– 164:an har jag själv varit med att bygga, som ung student stod jag på bandet 1973 och 1974. Så jag vet bland annat att den vänstra stötdämparen bak verkligen sitter fast.
Det ekipage som förmodligen lockade till sig flest blickar var en Rolls Royce Phantom Drophead Coupé, tillhörig Anders Läck från Stockholm, en herre som deltagit i rallyt med fler uppmärksammade bilar.
– Bilen är av 2010 års modell och har en V–12:a på 6.75 liter och är den enda i Sverige.
Årets vinnare, Stina och Ivar Fredriksson, deltog i sin Volvo P1800ES av 1972-års modell.
Text: Ölandsbladet, Rolf Nilsson
Vinnare av Svenska Kungsrallyt 2014
Ivar och Stina Fredriksson tillsammans med vännerna Sofia och Håkan Hjärner.
Form & Produktion Internetavdelningen