Svenska Kungsrallyt 2006:

Lyckat rally trots blöt final

Den åttonde upplagan av Svenska Kungsrallyt blev en lyckad tillställning, trots att vädret var allt annan än vackert framåt dagen. Och bland bilarna fanns både udda och exklusiva åk, till exempel den här Rolls Royce Silver Ghost från 1921 som ägts av Louis de Geer på Lövsta bruk i norra Uppland. Idag heter ägaren Kjell Lind som i fyra år renoverat bilen till nyskick. Och som passagerare hade han förste ägarens barnbarn, baron Louis de Geer och hans hustru, baronessan Sigrid. Här är baron de Geer i samspråk med

kungen som var mycket intresserad av hur det såg ut under motorhuven på det ädla ekipget.

Foto: Eva Finder.

-Jag har aldrig varit med om en sådan positiv anda, trots att regnet stod som spön i backen.

– Men, som kungen själv uttryckte det, det är ju bara rent vatten.

Det säger Kungsrallygeneralen Boo Brasta som summerar årets upplaga av Svenska Kungsrallyt som en lyckad tillställning, även om en del deltagare blev rejält blöta när

ett skyfall drog fram vid middagstid.

Som vanligt stod bilarna, i år hela 126 stycken, samlade på Strand Hotells gräsmatta på lördagsmorgonen. Och här fanns åtskilligt med ”ögongodis”, till exempel en mycket vacker Alfa Romeo Touring Spider från 1960, ägd av Björn

Larsson från Sollebrunn utanför Alingsås. En unik bil var också den Porsche Targa -74 som kördes av Hans Raneståhl, marknadschef på Porsche

Sverige. Bilen har tidigare tillhört kung Carl Gustaf som ägde deni 27 år och har passande nog bokstavskombinationen HOF på nummerskylten.

Ett riktig elegant ekipage var en Rolls Royce Silver Ghost från 1921. Bilens ägare heter idag Kjell Lind,

men ursprungligen levererades den till Louis de Geer på Lövsta bruk i Uppland.

 

– Bilen krockade i Falkenberg 1927 och stod sedan på verkstad till 1934. 2001 köptes den av Kjell Lind som renoverade den i fyra år, berättar baron Louis de Geer, sonson till ursprunglige ägaren, som tillsammans med hustrun, baronessan Sigrid, åkte i baksätet i den sufflettförsedda klenoden.

 

– Ja, en sådan här bil ska man naturligtivs inte köra själv, påpekade baron de Geer helt korrekt.

 

Elegant, och inte minst mäktig, var den Cadillac V 16 från 1932 som kördes av hyrkuskdirektören och hotellägaren Anders Läck från Stockholm. Bilen väger en bit över tre ton har en sjuliters motor på 175 hästkrafter. Trots att den sörplar i sig 3,5 liter per mil brukar Anders ofta lufta åket och det är för övrigt tredje gången han deltar i Kungsrallyt.

 

– Ja, en bil ska inte stå i garaget och gistna, den mår mycket bättre om den körs, säger Anders och tillägger att det bara finns ytterligare ett exemplar av den här Cadillacmodellen.

– En gång blev jag erbjuden att köpa den,

och det var ju lite dumt att jag avstod. Hade någon

frågat var den andra finns kunde jag ju sagt att

den står hemma...

 

Kungen har en egen samling med entusiastbilar,

totalt ett femtontal, och en av dem, en Pontiac Bonneville Cab 1996, hade han lånat till till gode vännen och finansmannen Olof Stenhammar, ordförande i OMX Group och Stockholms OS-general. Herr Stenhammar visade sig var en glad gamäng med glimten i ögat och satsade på en mundering med raggarstuk som matchade den öppna jänkaren. Och han poserade också villigt för fotografering samtidigt som han lirade Shake, rattle and roll på bilstereon. Det kan också tillägas att kungen och Stenhammar tillsammans äger motortorpedbåten T46, en unik klenod som gästat Borgholm vid några tillfällen.

 

Olof Stenhammar blev också introducerad för kommunalrådet Lisbeth Lennartsson, genom Anders Bergman från Stora Rör som tidigare var chef för

Volvo Personvagnar, och det blev en pratstund på ämnet besöksnäring och en förhoppning om att Kungsrallyt återkommer till Öland.

Efter att kungen hållit sitt hälsningsanförande körde alla bilarna i kortege längs gågatan, som var kantad av stora åskådarskaror.

 

Den första kontrollen var framför kyrkan där provet var precionskast med stor boll och därefter gick färden till Solliden där kung och drottning hälsade på deltagarna. Stora Rör var nästa anhalt, med manöverprov, och sedan till gropen framför Algustrums kyrka, där det utpspelades några spektakulära prov. Det första gick ut på att köra slalom mellan koner, med en golfboll på en sked i munnen. Här visade sig kungen vara en riktig hejare och klarade det hela galant - och dessutom med god fart.

 

Det andra provet gick ut på att parkera så nära

en stängd grind att den gick att öppna utan att

ta emot kofångaren. Med bara sex centimeter tillgodo

fick kungen en fullpoängare så nog gör han skäl för namnet Motormonarken. Den sista kontrollstationen var Gråborg där det gällde att svara på kluriga frågor, bland annat ”para ihop” rätt kung med rätt drottning. Här kom också det stora skyfallet som fick ägarna av öppna bilar att snabbt fälla upp suffletterna.

 

Blött blev det resten av rallyt och den efterföljande lunchbuffén på Borgholms Slott fick avätas

under fältmässiga förhållanden i Kungshuset.

På kvällen var det bankett på Strand Hotell och här närvarade också kungaparet för första gången. Och efter maten blev det en överraskning när Anders Eriksson dök upp på scenen i ”Roy & Roger”-mundering och sjöng en egenkomponerad sång till Volvo Amazon som fyllde 50 år på hans egen 50-årsdag den 3 augusti.Det var förmodligen inte så många som kände till det, men Strand Hotell hade riktigt storfrämmande i helgen.

 

– Ja, det var Ford-basen Bill Ford Jr som gjorde en avstickare till Öland efter sin medverkan på ett

seminarium i Göteborg, berättar Bosse Brasta.

– Han kom till Kalmar i sitt eget jetplan på fredagen

och det var meningen att han skulle var med under en del av rallyt. Men oron i luftrummet efter händelserna i Storbrittannien gjorde att han fick ge sig av tidigt på lördagsmorgonen.

– Bill Ford var en mycket sympatisk kille och var

väldigt intresserad av rallyt och inte minst bilarna,

säger Bosse som skjutsade upp koncernchefen till Solliden i kungens bil för en liten pratstund med monarken.

 

Sammantaget blev Svenska Kungsrallyt en fullträff

och förhoppningen bland de flesta är förstås att det återkommer.

– Jag vil passa på att säga att det är ett stort ideellt arbete som gjort det möjligt att genomföra rallyt, och därför vill jag särskilt lyfta fram funktionärerna, säger Bosse Brasta som på måndagen fick ett tackbrev från kommunalrådet Lisbeth Lennartsson.

I brevet uttryckte hon kommunledningen tack för ännu ett fantastiskt Kungsrally.

 

– Vi hoppas naturligtvis att åter få se alla dessa fantastiska bilar med konungen och drottninge i spetsen framöver och vi är från kommunens sida gärna behjälpliga med det praktiska runt arrangemanget i större utsträckning om ni så önskar.

 

Text: ROLF NILSSON

Foto: EVA FINDER

Ur: ÖLANDSBLADET 15 augusti 2006

Drottning Silvia vinkar av deltagarna vid utfärden från Solliden.

Lisa Lind i sin gröna MG J2 från 1932, genomförde provet med bravur .

En läcker Chrysler Cabriolet från 1940-talet- med besättning i hatten.

Volvo-chefen Leif Johansson var så här glad efter att ha klarat provet i Algutsrum galant.

Fordchefen Bill Ford Jr gjorde en avstickare till Öland från Göteborg

där han deltagit i ett seminarium. Här i samspråk med rallygeneralen

Boo Brasta som skjutsade honom i kungens bil till Solliden för en pratstund

med kungen.

Christina Johansson och Göran Ottosson från Löttorp körde Kungsrallyt i sin härliga Cheva herrgårdsvagn från 1957 med kommunalrådet Lisbeth Lennartsson och näringslivschef Anders Nyholm med hustru Susanne som passagerare.

En av de mer udda bilarna i rallyt var den här Ferrari-replikan med Ferrari 500 Mondial från 1959 som förebild. Bilen, som har en Alfa Romeo-motor, tillverkades i ett begränsat antal i Ocklebo 1959-64 ägs av Hideko och Alvar Holmgren.

Drottningen ser med spänning på hur maken ska klara av skedprovet. Det visade sig gå helt galant och dessutom snabbt.

Björn Larsson från Sollentuna vid sin vackra Alfa Romeo 2000 Touring Spider från 1960.

Finansmannen Olof Stenhammar hade lånat kungens Pontiac Bonneville Cab och klätt sig i raggarstil med lång hårman i nacken. Och ur bilstereon ljöd "Shake, rattle and roll."

Ölandsbladet körde Kungsrallyt i en Porsche Carrera 4, välvilligt utlånad av Curre och Cecilia Dahl i Borgholm.

Hans Raneståhl, marknadschef vid Porsche Sverige, tillsammans med hustru Lilian i en Porsche Targa -74 som varit i kungens ägo i 27 år.

Kommunalrådet Lisbeth Lennartsson fick en pratstund med finansmannen Olof Stenhammar som för dagen var klädd i raggarstil.

Baron och baronessa de Geer i stilfull mundering i baksätet på Kjell Linds pampiga Rolls Royce Silver Ghost från 1921.

Hyrkuskdirektören och hotellägaren Anders Läck från Stockholm deltog i rallyt för tredje gången med sin enorma Cadillac V16 från 1932.