Svenska Kungsrallyt 2004:

Kungen var ute och cyklade

I lördags kördes Svenska Kungsrallyt på Öland efter två års uppehåll. I år var det hela 120 bilar som deltog och som tidigare år blev det en riktig folkfest. Längs rundan fanns fyra kontroller där deltagarna såväl fick göra olika prov som att svara på kluriga frågor. På Himmelsberga Museum gällde det att cykla slalom mellan en rad koner med en hoj som trampades baklänges för att röra sig framåt och här visade monarken talanger.

- Det här var det bästa Kungsrallyt hittills.

 

– I år var det rekorddeltagande med 120 bilar och det känns väldigt fint att rallyt kunde genomföras så smidigt. Funktionärerna ska verkligen ha en eloge för detta, säger rallygeneralen Bosse Brasta.

 

–Det gäller även alla andra som ställt upp, inte minst

Borgholms kommun.Efter två års uppehåll kom alltså ralllyt tillbaka till Öland - där det också hör hemma.

Och den här gången var ett av proven förlagt till inre hamnplan Borgholm, vilket samlade en stor publik.

 

Starten gick som vanligt från Strands gräsmatta med kortege längs Storgatan, Tullgatan, Sandgatan och åter till hamnen. Vid Sandgatan passade också konservdirektör Anders Gunnarsson på att göra lite reklam för sitt företag genom att överlämna en burk med murklor till varje deltagare.

 

Provet vid hamnen gick ut på att fylla vatten till en viss nivå i en genomskinlig cylinder, med hjälp av såväl ett gammalt oljemått som ögonmått, en uppgift som var ganska knepig. Bilarna fortsatte sedan till Solliden för ett uppehåll på cirka 20 minuter då deltagarna kunde växla några ord med kungaparet. Rallyt gick därefter vidare till Himmelsberga där en stor publik mött upp för att titta på några spektakulära prov. Ett av dem gick ut på att cykla slalom mellan en rad koner. Men det var inte vilken cykel som helst, den här trampades baklänges

för att röra sig framåt och det ställde till stora bekymmerför deltagarna.

 

Kungen, som egentligen inte skulle delta i momentet, lät sig emellertid övertalas att ta en tur på cykeln som varken var av märket Monark eller Rex.

Och han visade sig vara en riktig hejare på att framföra den ovanliga hojen.

 

På Himmelsberga passade också kungaparet på att ta en ordentlig titt på årets utställning i Konsthallen.

 

Bilarna körde sedan till Långlöt och östra landsvägen

norrut till nästa kontrollstation, Skedemosse Gård. Men kungaparet åkte direkt till Egby och nästa kontroll. Och detta ledde till lite smolk i glädjebägaren.

 

–Innan vi lämnade Himmelsberga kollade jag läget i Skedemosse.Där var det drygt 20 minuters kö och jag föreslog därför kungaparet att först åka till Egby. Det var ett svårt beslut och jag vill därför be de som väntade på kungabilens ankomst Köpingsvik och Kolstad om ursäkt, säger Bosse Brasta.

 

–Återfärden till Borgholms Slott fick av tidsskäl gå från

Skedemosse över Räpplinge.

 

I Egby var kontrollen förlagd hos möbelsnickaren Inge Johansson, som för övrigt också arbetar på Sollidens parkförvaltning under sommarhalvåret. Här gällde det att identifiera fyra träslag med hjälp av lika många löv och dessutom para ihop dem med bitar

av virke. Inges dotter Hanna stod, pappa ovetande, för en liten gullig överraskning när hon överlämnade en teckning till drottningen och en kikare, tillverkad av två toarullar, till kungen.

 

Så blev det dags för Skedemosse Gård, där provet också var publikfriande. Det gällde att med förbundna ögon köra slalom mellan koner, dirigerad av framsätespassagaren. Drottningen instruerade

sin make om hur konerna skulle undvikas, men resultatet blev inte hundraprocentigt.

 

Från Skedemosse gick färden ut genom Skedås, längs den grusväg som normat är avstängd. Och framme vid byn bjöds kungaparet på ännu en överraskning. Här överlämnade grönsaksodlaren Christer Folkemarks barn solrosor och själv överräckte han en stor påse med tomater.

 

På tidiga eftermiddagen samlades deltagarna på Borgholms Slott där lunchbuffén var uppdukad på lilla borggården och där kastellan Jim Rudolfsson berättade initierat om slottets historia. Klockan

15.30 var det så dags för prisutdelning på den nya scenen på kungens Kaffetorpet.

 

Här samlades en stor skara människor, kanske 1 500, för att se Barbro och Kjell Hideström ta emot förstapriset i rallyt. Det var för övrigt deras andra inteckning i vandringspriset som kan bli deras efter ännu en seger.

Årets segrare 2004:

Vinnare i Svenska Kungsrally 2004 blev Barbro och Kjell Hideström, här tillsammans med Bosse Brasta.

Detta var deras andra inteckning i vandringspriset

som de kan erövra för alltid efter ännu en seger.

Bosse Brasta passade på att tipsa deltagarna att ta en titt på årets utställning i Sollidens paviljong, med Kungliga Hovstallet som tema, och kungen fyllde i:

 

– Ja, där finns det kaffe och bullar. På Kaffetorpet finns det också kaffe och bullar och från och med i år även en liten handelsbod, sade en upprymd monark och fäktade med armarna.

 

Han vände sig också till Bosse och Kerstin Brasta och tackade dem för deras stora arbete för att arrangemanget gått i lås.

 

– Jag hörde förresten att det varit så mycket jobb att

Bosse inte hunnit få båten i sjön i år. Stämmer det?

– Jo, det är nog riktigt, svarade Bosse Brasta.

 

TEXT: ROLF NILSSON

 

FOTO: EVA FINDER

 

Ur: ÖLANDSBLADET 17 augusti 2004

 

Det var en Kungscykel

 

Ett av de mera spektakulära proven under lördagens Kungsrally var när deltagarna fick köra slalom med en cykel som trampades bakvänt.

Dråpliga scener utspelades, men den som visade sig ha talang var kung Carl Gustaf.

Det noterades också att cykeln varken var av märket Monark eller Rex. Men det var bättre än så, hojen var en Kungscykel med tilläggsnamnet Borgholm City!

 

Detta, på våra breddgrader okända märke, kommer från Göteborg och det var förstås rallygeneralen Bosse Brasta själv som fick nys om hojarna.

 

– Firman som tillverkade dem var Velocipedfabriken Bröderna Andersson på Kungsgatan i Göteborg. Jag köpte dem av Postens reklamationstjänst - framhjulen var som åttor och gafflarna krökta, berättar Bosse.

 

– Jag kunde inte släppa dem när jag såg namnet Kungs och Borgholm City mot kungsblå metallic. Sedan började arbetet med att rikta hjul och gafflar och framförallt få idén att fungera - när man trampar bakåt så går cykeln framåt.

 

– Efter ett antal blåa och kedjor, förlängning av kedjor och justering av kedjor så var konstruktionen

fullständig och bevisligen funkade den helt enligt önskemål.Men jag tror inte det blir någon världssuccé, våra hjärnor är inställda på att trampa åt andra hållet.

 

– Men medge att vi hade trevligt, säger Bosse Brasta och tillägger att det kanske är dags för Borgholms kommun att resa ett litet monument med Kungscykeln tronande högst upp.

 

ROLF NILSSON

 

Ur: ÖLANDSBLADET 21 augusti 2004

Johan Arnell vid sin magnifika Rolls Royce Silver Wraith från 1955.

Kungen var i toppform under avslutningsceremonien.

Lunchbuffe på Borgholms Slott.

Bosse och Kerstin Brasta framför sin unika elbil, Baker Electric från 1908.

Vikingen Christer Sjögren körde en bronsfärgad MB 280 SE Cabriolet -69.

Erik Carlsson, 76 år och still going strong, och kartläsaren Gunnar Palm ställde upp med en specialbyggd SAAB Sonett från 1956.

Britt och Hans Wiström från Ottenby gård, deltog i rallyt och fick en liten pratstund med drottningen.

Mari och Lasse Uhr från Borgholm deltog med sin De Tomaso Pantera GT 55 från 1990.

Kommunalrådet Lisbeth Lennartsson.

Ölandsbladets ekipage, en Mercedes Benz 190 SL Rennsport från 1957, som ställts till förfogande av ägaren Robert Rosen.

Den tjusiga Kungscykeln med tilläggsnamnet Borgholm City som Bosse Brasta renoverat och konstruerat om för baklängestrampning.

Form & Produktion Internetavdelningen