Svenska Kungsrallyt 1999:

Kungsrallyt blev en riktig solskenshistoria

Det var en uppsluppen monark i halmhatt som höll ett litet anförande före starten med bland andra drottningen, prinsessan Lilian och Boo Brasta som åhörare.

Öland visade upp sig från sin allra bästa sida när det i lördags var dags för det tredje kungsrallyt i ordningen.

 

Ganska exakt klockan 09.00 på förmiddagen rattade kung Carl XVI Gustaf upp sin Volvo PV 60 årsmodell 1946 på Strand hotells gräsplan. Med i bilen fanns också drottning Silvia och prinsessan Lillian.

 

Hela 80 ekipage stod uppställda, och

de var av varierande sorter.

 

- Det är roligt att se en sådan bredd, allt från riktigt gamla bilar till nya. Man kan följa bilens historia och utveckling, sade kungen i sitt anförande.

 

FLERA RARITETER

 

Mycket folk cirkulerade omkring för att få en skymt av rariteterna. Det fanns många men den som kanske var flitigast beundrad och fotograferad var en Mercedes-Benz 540 K Cabriolet från 1936. Det var den första modellen som levererades till Sverige och bilen tillhörde kungens far, prins Gustaf Adolf. Idag ägs den av en tysk samlare men i lördags återfördes bilen till Sverige.

 

En annan raritet var elbilen "Baker Electric" från 1908. Den ägs av initiativtagaren till kungsrallyt, Boo Brasta från Göteborg. Bilen är hög och liknar en gammal hästdroska. Men inuti finns en styrspak och under huvarna fram och bak ett antal batterier. Man färdas ljudlöst, helt utan avgaser och det går att ta sig nästan tio mil på en enda laddning.

 

FÖRARTEST

 

Färden gick efter samlingen på Strand till Solliden och därefter till grusplanen framför Högsrums kyrka. Där genomfördes ett förartest, ett helt nytt inslag i kungsrallyt. Förarna skulle backa upp bilen på en träplanka och lyckas hålla bilens ena hjulpar uppe på plankan hela vägen. Det klarade de flesta med bravur.

 

Så även näringsminister Mona Sahlin som deltog i rallyt i en Mercedes-Benz 190 SL med Företagarnas ordförande Arne Johansson.

 

- Det enda som var svårt var att få i backen, sade Mona efter eldprovet.

 

Inte heller kungen verkade ha några problem.

 

- Det gick väl bra, tror jag, sade kungen efteråt.

 

MAT I DET GRÖNA

 

Sedan var det åter dags att följa de små öländska slingrande vägarna till Ismantorps borg, och sedan norrut över Sättra, Jämjö, Bredsätra och slutligen Kapelludden. Här var målet där samtliga deltagare intog lunch, serverad av Strand hotell.

 

Det var uppdukat med långbord, och alla slog sig ner i gröngräset.

 

Fågelskådare Seppo Ekelund, Räpplinge, berättade om området som man befann sig på.

 

- Ni har Sankta Britas kapell där borta och så det tre meter höga korset gjort av öländsk kalkflisa. Dessutom är det det artrikaste området som finns på Öland med 130 olika häckande fågelarter.

 

Kungen delade också ut ett vandringspris ii form av en Orreforsvas till segraren tillika busschauffören

Lennart Jeansson. Efter tre inteckningar får vederbörande behålla priset för gott.

 

Och den stora frågan huruvida det skulle bli någon fortsättning på rallyt löste sig snabbt.

 

- Jag tycker att det här var så trevligt att vi kan köra en runda till. Så jag säger väl som jag har sagt förut, väl mött nästa gång, förklarade kungen.

 

Hemfärden gick över Köpingsvik, till slottsruinen och glasutställningen Global Art Glass. På kvällen serverades en supé på Strand Hotell.

 

Text & foto: Malin Johansson

 

Ur: ÖLANDSBLADET 17 augusti 1999

Årets segrare 1999:

Ingrid & Lennart Jeansson, Göteborg

Picko och Lena Troberg i samspråk med rallyvärldsmästaren Gunnar Palm och Aira och Yrjö Edelmann.

FOTO: Eva Finder.

Livligt beskådad och beundrad var kungens fars gamla bil, en Mercedes-Benz 540 K Cabriolet från 1936.

Legendariske racermustaschen Picko Troberg med hustru Lena deltog i Kungsrallyt med sin Morgan.

På slingrande små öländska vägar längs östra sidan gick färden i årets Kungsrally.

Rallyts enda elbil. En "Baker Electric" från 1908.

Prinsessan Madeleine skymtades vid målet. Här vid långbordet tillsammans med en kamrat samt mamma drottningen och pappa kungen.

Bildextra!

För första gången i svensk historia framför kamera framförde drottningen en automobil BAKER ELECTRIC 1908.

Interiörbild från BAKER ELECTRIC. Observera att drottningen styr med rorkult, ratt saknas.